Asle Skarpengland

Hei,

Jeg heter Asle Skarpengland. Jeg er 46 år, har røkt 97.000 sigaretter og er lykkelig gift. Jeg er sørlending av herkomst, bor i Sandefjord og baker mitt eget brød, brygger mitt eget øl og lager min egen middag.

Jeg hjelper nettsteder med å få oppmerksomhet, noe som igjen gir flere kunder, økt omsetning og en hyggeligere tilværelse for dem som driver disse nettstedene.

Jeg har også andre interesser, både på internett og i den virkelige verden.

Asle Skarpengland på Fevik, 13. januar 2007

Her får du litt informasjon om hva jeg kan hjelpe deg med, samt en kortfattet curriculum vitae. Ta gjerne kontakt med meg på telefon
922 27 447 eller e-post asle [krøllalfa] skarpengland.no hvis du lurer på noe.

Jeg ser frem til å høre fra deg!

Beste hilsener fra
Asle Skarpengland

Hva kan jeg hjelpe deg med?

Jeg gir deg mer synlighet på internett. Du driver butikken og gjør det du er best til - jeg sørger for synligheten og en tsunami av relevante kunder til nettstedet ditt.

Jeg er godkjent av Google som internettmarkedsfører, noe som betyr at jeg

  • har lang erfaring,

  • administrerer kampanjer av en viss størrelse og

  • har et visst kunnskapsnivå (jeg har bestått "Google-eksamenen")

Jeg deler opp tjenestene mine i to - pakke 1 og pakke 2. Pakke 1 passer for alle, mens pakke 2 er en "proffpakke" for den som har et mer bevisst forhold til internettmarkedsføring.

Pakke 1:
Mer oppmerksomhet, mer trafikk og
høyere konvertering for mindre penger

Med denne pakken kommer du igang med måling av trafikk, avvikling av ulønnsomme katalogengasjementer, optimalisering av AdWords-kampanjer og aktiv hjelp til internettsatsingen.

  • Måle resultater
    Jeg tilbyr i
    nstallasjon av statistikkverktøyet Google Analytics, samt måling, tolkning og rapportering av trafikk- og konverteringsinformasjon.
     

  • Avvikle dyre og dårlige katalogoppføringer
    Jeg vil hjelpe deg ut av ulønnsomme engasjementer, basert på ovenfornevnte målinger. (Hvilke tjenester fungerer, og hva er penger ut av vinduet? Hvilke kataloger fungerer, og hvilke kataloger gir ingenting?)
     

  • Administrere internettmarkedsføringen din
    Du beholder eierskap, kontroll og innsyn til kontiene. Jeg

    • administrerer,

    • optimaliserer,

    • overvåker,

    • rapporterer og

    • kommer med forslag til forbedringer.
       

  • Sette fokus på konvertering
    På et gjennomsnittlig nettsted konverterer 2% av trafikken. Eksempelvis kjøper to av 100 som besøker en nettbutikk. Jeg hjelper deg med å

    • definere konverteringsmål og

    • sette igang tiltak for at nettstedet skal tjene mer penger, både gjennom mer målrettet trafikk og høyere konvertering.
       

  • Ta hånd om henvendelser fra telefonselgere
    Du henviser telefonselgere av internettprodukter til meg. Jeg tar hånd om disse selgerne på en hyggelig måte, de blir stilt relevante spørsmål, informasjonen blir strukturert og oversendt til deg med en begrunnet anbefaling om du skal takke ja eller nei til tilbudet. Du får frigjort tid til å gjøre det du egentlig skal gjøre, samtidig som telefonselgeren blir godt ivaretatt og får vurdert produktet sitt på en profesjonell måte.
     

  • Registrere bedriften din i Google Maps
     

  • Lage lokasjonskart for nettstedet ditt
     

  • Gi deg rapporter og oversikter med jamne mellomrom

Kontakt meg for å få vite mer om pakke 1.

Pakke 2:
Optimalisering av nettstedet ditt

Dette arbeidet er også kjent som nettstedoptimalisering eller søkemotoroptimalisering.

Målet er større synlighet og mer relevant trafikk gjennom søkemotorenes organiske søkeresultat.

Hvorfor er det så viktig å være tydelig i det organiske søkeresultatet?

  • Mer enn 80% av alle klikk på søkemotorenes resultatsider skjer på de organiske visningene og bare 20% på de betalte oppføringene. (kilde: iProspects/ JupiterResearch)
     

  • Mindre enn halvparten av alle søkemotorbrukere ser annonsene på høyre side. (kilde: Enquiro)
     

  • Oppføring i det organiske søkeresultatet er mer troverdig, da brukeren ofte vet at disse plasseringene ikke er betalte oppføringer, men søkemotorens egne anbefalinger.
     

  • Et klikk (eller ti tusen klikk) på det organiske søkeresultatet er gratis.
     

  • Optimalisering av nettstedet har effekt i alle søkemotorene:

    • Google,

    • Sesam,

    • Kvasir,

    • MSN,

    • Yahoo,

    • Eniro,

    • Startsiden.no,

    • Online.no,

    • Altavista,

    • Ask.com,

    • Alltheweb.com,

    • Start.no og

    • andre.

Jeg hjelper til med følgende:

  • Prosjektstart, kartlegging av behov, målformulering og analyse
    Prosjektet startes ved å klargjøre overordnede mål i samarbeid med ledelsen. Alle mål vi bestemmer oss for i forbindelse med synlighet på internett må ha fundament i bedriftens øvrige strategi. Målene er konkrete, målbare og oppnåelige: Vi analyserer alltid målene, og bekrefter at disse er innenfor rekkevidde før vi går videre i prosessen
    .
     

  • Gjennomføring av SEO-faktorene
    Prosjektet gjennomføres ved at vi i samarbeid med programmerer og grafiker systematisk gjennomgår alle faktorene som er viktige for å oppnå høy plassering på søkemotorene. Jeg tar programmerer og grafiker i hånden og hjelper til med implementeringen (jeg programmerer PHP, ASP og xHTML, og kan også hjelpe til med MYSQL, CSS og XML), og kvalitetssikrer alt før vi går videre til neste steg.

    Dette punktet tar vanligvis to måneder, og under hele prosjektets gang dokumenterer vi nytteeffekten av det vi gjør gjennom måling og statistikk.
     

  • Dokumentasjon av nytteeffekten
    Samtidig som vi gjennomfører SEO-faktorene (se forrige punkt), dokumenterer vi nytteeffekten av det vi gjør gjennom måling og statistikk.
     

  • Evaluering
    Evaluering skjer kontinuerlig og en egen evaluering skjer etter at hver modul er avsluttet.

Hva kan du forvente?

  • Over 80% av søkefrasene på første side i Google.

    Dersom én søkefrase kommer på første side i Google, regnes søkemotoroptimaliseringsarbeidet for den søkefrasen som en suksess. Dersom 80% av søkefrasene kommer på første side i Google, regnes prosjektet som sådan som en suksess.

    (Dette må ikke regnes som noen garanti. Vi gir ingen garantier. Dette tallet (80%) reflekterer hva som er oppnådd i tidligere prosjekter.)
     

  • Økt relevant trafikk til nettstedet.
     

  • Mersalg av bedriftens produkter.
     

  • Merkevarebygging ved at dine merkevarer blir eksponert når internettbrukere søker etter relaterte ord og uttrykk.

Hva er jeg for bedriften din?

  • Prosjektkoordinator med strukturert og analytisk legning. Lang erfaring innen prosjektarbeid.
     

  • Internettevangelist.
     

  • Veileder, lærer, mentor og instruktør. Med vilje til å sette meg inn i bedriftens muligheter, problemer og målsettinger.
     

  • Engasjert inspirasjonskilde som er sitt ansvar bevisst.
     

  • Teknisk ressursperson.
     

  • "The missing link" mellom bedriftens langsiktige strategier og de kortsiktige, daglige, praktiske, teknisk rettede aktivitetene.

Ta kontakt dersom du har spørsmål til pakke 2.

 

Faglige kvalifikasjoner

  • Skrivefør. Kommuniserer bra. Utdannet journalist i Darlington, County Durham, Storbritannia i 1990.
     
  • Programmerer. Utdannet datahøgskolekandidat 1986. Har programmert aktivt fra 1981 frem til idag. Programmerings-kompetanse innen både foreldede og kontemporære programmeringsspråk. Alt fra steinalderspråk som COBOL, Pascal, Basic og dBASE til moderne språk som PHP, ASP og xHTML.
     
  • Har produsert ulike typer programvare, blant annet innen innholdspublisering (CMS), dimensjonering av kabel-tv-nett, tilrettelegging av geografiske data i kartproduksjon og mye annet.
     
  • Kursinstruktør. Har hatt totalansvar for avvikling av kurs i geografiske informasjonssystemer og kartproduksjon. Har forelest ved Universitetet i Trollhättan i grafisk formgivning av kart.
     
  • Grafisk formgiver. Har produsert kart i perioden 1992-1999 med verktøyene Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Adobe InDesign, MAPublisher, ESRI ArcView, MapInfo og egenutviklet programvare.
     
  • Har produsert platecover for DeLillos.
     
  • Arbeider idag med de fleste kanaler innen internettmarkedsføring, herunder søkemotoroptimalisering og søkemotormarkedsføring.

Asle og Thea Cathrine Skarpengland

 

Personlige egenskaper

Jeg er en engasjert og positiv person som brenner for individuelle og gjennomførte løsninger som jeg helhjertet kan stille meg bak.

Jeg er en omsorgsperson som liker andre mennesker. Jeg vil det beste for alle. Jeg er vant med å ta ledelsen, være en "lærer" og og ta ansvar.

Jeg er minimalist og ikke spesielt opptatt av materielle eiendeler.

 

Curriculum vitae

  • Født 11. juli 1965 i Kristiansand.
     
  • Oppvokst i bygda Skarpengland, to mil nord for Kristiansand, i perioden 1965 - 1981.
     
  • Leste bøker og blader fra 1969. Familien forteller at jeg elsket å sette ting i system og at jeg fikk tilnavnet "systematikeren".
     
  • 9-årig grunnskole på Mølla Skole, Homstean Grendeskole og Skarpengland Skole i perioden 1972 - 1981.
     
  • I 1981 var jeg så heldig å ha en inspirerende og genial lærer som heter Per Ekelund ved Drottningborg Videregående Skole i Grimstad. Både Ekelunds kunnskap og pedagogikk appelerte til min analytiske natur, og der og da var det klart at det var databehandling jeg skulle holde på med. Jeg begynte å programmere Basic under CP/M i på skolens datamaskin.
     
  • Studerte datafag ved Datahøgskolen på Helsfyr i Oslo mellom 1984 og 1986.
     
  • Programmerte Commodore VIC 20 i 1982. Avanserte til Commodore 64 i 1984.
     
  • Programmerte og vedlikeholdt Hewlett-Packard 3000 og 9000 i 1984-1986, både på Datahøgskolen (Helsfyr, Oslo), Teamco (Bryn, Oslo), Norsk Standard Kabel (Brynseng, Oslo) og Skuld Assurance (Stortingsgata, Oslo).
     
  • Brukte Apple Macintosh i 1985 og Apple Lisa i 1986.
     
  • Installerte nettverk i 1987.
     
  • Startet Oslo Hard-Disco (OHD) i 1987 sammen med Tore Løvlien. Dette var en av Norges største "Bulletin Board Systems" (elektroniske oppslagstavler). Ernst Poleszynski overtok etterhvert driften av OHD.
     
  • Kjøpte samtidig min første PC.
     
  • Jeg delte ut post og satt på kontor på Luftforsvarets Tekniske Skolesenter, Kjevik, i 1987-8.
     
  • Jeg studerte journalistikk i Darlington, County Durham i nordøst-England i 1989-1990. Jeg har aldri jobbet som journalist, men har alltid vært skrivefør og glad i å skrive.
     
  • Kjøpte min andre PC i 1990, denne gang med Microsoft Windows 3.0!
     
  • Kjøpte programvaren MapInfo i 1990 og ble hektet på digitale kart og digital kartproduksjon.
     
  • Drev med digital kartproduksjon med Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, MAPublisher, ESRI ArcInfo, ESRI ArcView og egenprodusert programvare i perioden 1990-2005.
     
  • Fikk internettforbindelse i 1995, i anledning at Brønnøysunds Avis var Norges første internettavis.
     
  • I 1999 gikk jeg på kurs i tredimensjonal terrengmodellering hos 3D Nature i Denver, Colorado. Jeg forhandlet programmet World Construction Set i flere år.
     
  • Drev nettstedet kartbutikken.no frem til 2005.
     
  • I 2006 fikk jeg interesse for internettmarkedsføring, og startet blant annet bloggen søkeord.no.

Asle i vakre Tønsberg, 11. august 2007

 

   
Copyright © 2007-2011 asle skarpengland