Tre faktorer du bør vite om
når du administrerer din egen
Google Adwords-konto
Dersom Google AdWords er den
viktigste trafikkilden til nettstedet ditt, bør du vite hvilke tre faktorer som
bestemmer både plasseringen på annonsen og klikkprisen.
Plassering av annonsen
bestemmes av tre faktorer:
[plassering] =
[makspris per klikk] *
[klikkprosent] *
[kvalitet på landingssiden til annonsen]
Før juli 2006 gjaldt bare de to
første faktorene. Dette med "kvalitet på landingssiden til annonsen" er en
relativt ny faktor. Google ønsker at man skal ha en positiv opplevelse når man
klikker på annonsene, og har begynt å belønne de som lager gode landingssider
som dessuten har annonser som er
relevante til landingssiden (altså den nettsiden man kommer til når man klikker
AdWords-annonsen).
Du kan altså påvirke klikkprisen
selv: Ved å lage spennende og velskrevne annonsetekster kan du få en høy
klikkprosent. Dette betyr igjen at du kan redusere makspris per klikk og likevel
beholde samme plassering som tidligere.
Du kan også passe på at
landingssiden er av høy kvalitet og at innholdet i annonseteksten samsvarer med
innholdet i landingssiden. Slik kan du redusere makspris per klikk ytterligere,
uten å gå på akkord med synligheten i Google.
Lag annonsegrupper: En populær
søkefrase med stort søkevolum og stor annonsørkonkurranse drar klikkprosenten
drastisk ned for den annonsegruppen søkefrasen tilhører, og kan føre til at du må øke makspris per klikk drastisk for å
unngå at annonsen din blir stoppet.
Hvis du bare har én annonsegruppe i
AdWords-kampanjen din, kan en søkefrase ødelegge for hele kampanjen.
Dette kan du unngå ved å lage mange
annonsegrupper. Populære "volumord" vil bare ødelegge for sin egen
annonsegruppe, i stedet for å ødelegge for hele kampanjen din.
Ikke vær redd for å lage mange
annonsegrupper! En god regel er å lage én annonsegruppe per landingsside. Selger
du musikkinstrumenter, skal du lage en annonsegruppe for digitalpiano og en
annen gruppe for digitalt flygel, hvis dette er to ulike landingssider.
Bruk både søkefrase, [søkefrase]
og "søkefrase": Å registrere både søkefrase (alminnelig, bredt søk),
[søkefrase] (eksakt søkefrase) og "søkefrase" (samme rekkefølge) kan gi bedre
plassering på Google.
Skriv flere tekster til hver
annonsegruppe: Det skal ofte små nyanser til for å finne en formulering som
"tenner" målgruppen din og gir annonsen din mange klikk. Google AdWords gir deg
muligheten til å skrive flere annonsetekster som roterer til hver annonsegruppe. Den
muligheten bør du benytte.
Bruk den viktigste søkefrasen i
annonsens overskrift: Hver annonsegruppe har en "hovedsøkefrase". Bruk denne
i annonsens tittel (overskrift).
Fokusér på brukerens ønsker og
behov: Skriver du "Vi er billigst i byen", er dette feil! Se det fra kundens
synspunkt.
Send brukerens direkte til
landingssiden: Har brukeren søkt etter "digitalpiano", skal han sendes rett
til landingssiden som handler om digitale pianoer. Å sende brukeren til
hovedsiden slik at han på nytt må lete etter digitale pianoer på nettstedet ditt
er en dødssynd.
Spill på følelsene når du
skriver annonsetekster: Du må gjerne lage annonsetekster etter følgende mal:
Overskrift med viktigste søkefrase
for annonsegruppen (maks 25 tegn)
Hva kan kunden få ut av dette? (maks 35 tegn)
Hvilken egenskap har produktet? (maks 35 tegn)
URL med hele eller deler av viktigste søkefrase
Eksempel:

Husk å
lage minst to annonsetekster til hver annonsegruppe, så du kan se
hvilken som får høyest klikkprosent.
Skriv
landingssider som selger:
-
De
fleste besøkende forsvinner med én gang hvis du ikke har noe
veldig spennende å fortelle.
Er landingssiden pen og lettlest?
Lyser landingssiden troverdighet og profesjonalitet?
Har innholdet på landingssiden direkte sammenheng med innholdet i
AdWords-annonsen?
-
Overskriften på landingssiden skal matche teksten i
AdWords-annonsen.
Her kan den minste forskjell mellom overskriften på landingssiden
teksten i annonsen gjøre enorm forskjell. Gjør det enkelt for den
besøkende å bestemme seg for å fortsette å lese - ha identiske
tekster.
-
Bruk et bilde av produktet ditt.
Det første den besøkende legger merke til på en nettside er et
bilde. Ha et bilde av produktet ditt øverst til venstre på
landingssiden din, til venstre for overskriften.
Bildet blir "lest" først. Deretter blir overskriften lest.
Deretter blir resten av teksten forhåpentligvis lest.
-
Du
vil at den besøkende skal klikke på en link.
Bruk en bestemt og bydende tekst som forteller den besøkende hva
han skal gjøre. Ikke vær redd for å linke en hel setning. For
eksempel:
Unngå å tape tusenvis av kroner på internettmarkedsføring. Last
ned en GRATIS rapport som viser deg de 20 mest vanlige blemmene
man gjør med Google AdWords.
-
Spør
den besøkende om hva han er ute etter.
Ulike brukere har ulike behov. Bruk avkrysningsbokser for å finne
ut hva den enkelte bruker er ute etter. En besøkende på en
musikkinstrumentside kan være ute etter å finne den fysiske
butikken, mens en annen er ute etter å bestille over internett.
Dette gir deg en flott mulighet til å servere en skreddersydd
salgspitch.
Lær hvordan AdWords fungerer:
95% av alle annonsører kaster flere tusen kroner ut av vinduet før de
skjønner hvordan PPC-annonsering fungerer.
Vær en
statistikksuperfreak: Du er egentlig i matematikkbransjen, ikke i
markedsføringsbransjen. Tallfest alle aktivitetene og tallene vil tale
for seg. Bruk Google Analytics til å måle
trafikk og konvertering.
Å bruke
noen kroner på en egen
AdWords-administrator kan fort lønne seg.
Å administrere sin egen
Google AdWords-konto gjør at du har full kontroll over den viktigste
delen av internettmarkedsføringen sin.
Du kan starte og stoppe
ad-hoc kampanjer og annonsegrupper. Du kan raskt endre priser, kjøre
ut statistikker og ha den hele og fulle oversikt.
Jeg anbefaler deg å
administrere din egen AdWords-konto!
Mange kan ha glede av å
få hjelp til å "trimme" eller "optimalisere" AdWords-kampanjen sin.
Ved å gruppere søkeordene riktig, forfatte riktige tekster og legge
opp kampanjen slik at den blir mer Google-vennlig, kan man fort spare
store beløp på reduserte klikkpriser.
Dette kan sammenlignes
med å ha regnskapet hos seg, men bruke en ekstern regnskapsfører for
de aktivitetene der man føler seg på tynn is:
Du har full kontroll over
hva som skjer, men får likevel hjelp til å gjøre kampanjene dine enda
bedre og rimeligere, uten at det går ut over synligheten på
søkemotorene.
|
|