Kom deg ut av
dyre og dårlige kataloger

"Daglig foretas 12 millioner søk på internett i Norge. Google står for over 75% av disse søkene."
- Norsk Institutt for informatikk ved
Universitetet i Oslo


"91% av alle internettbrukere bruker søkemotorer."
- AC Nielsen

"92% av de som handler på nettet bruker søkemotorene for å finne fram til relevante nettsteder."
- NPD Group

 

Katalogoppføringer kan stort sett oppsummeres i en setning:
Dyrt og dårlig.

I "gamle dager" kunne man ikke måle noe særlig. Det var bare å bruke penger på markedsføring og deretter håpe på det beste. Det var umulig å finne ut hvor mange som leste en avisannonse.

Moderne markedsføring på internett gjør det mulig å måle alt! Det er enkelt å finne ut hvor mange som reagerer på en markedsføringskampanje på nettet.

Finn ut "alt" om katalogengasjementene dine! Mål så mye som mulig!

I de aller fleste tilfeller ser man at kataloger gir veldig lite igjen. Unntak kan forekomme.

Gule Sider, Kvasir og Nettkatalogen kan gi litt trafikk. Sats på å avvikle alle de andre katalogene.

Vær kritisk til kataloger og katalogselgere.

Katalogselgere lover mye og lyver om trafikktall - i hver eneste salgssamtale.

Bli vant med å si nei.

Hvordan måler du responsen fra katalogene?

  1. Registrer deg som Google Analytics-bruker: Dette er gratis. Les mer om Google Analytics her.
     

  2. Installer en kode på hver eneste nettside: Google Analytics gir deg en kode som må installeres på alle sider som skal måles, det vil si på hver eneste nettside på nettstedet.
     

  3. Vent: Google Analytics må nå bruke tid på å samle inn trafikkinformasjon fra nettstedet ditt. Vent gjerne 1-2 måneder.

Hvordan bestemmer du deg for
om du skal fortsette med en katalogoppføring
eller om du skal avbestille den?

  1. Finn fram Google Analytics-tallene: Bestem deg for en bestemt periode som inneholder Google Analytics-tall. For eksempel de to siste månedene.
     

  2. Finn fram fakturaer fra katalogfirmaer: Grav i fakturaarkivet ditt og finn fakturaer for Gule Sider, Kvasir, Nettkatalogen og alle de andre katalogene.
     

  3. Finn ut hvor mye hver eneste katalogoppføring koster deg pr besøk: (pris for oppføring i katalog X for 12 måneder) / (antall besøk i en 12-månedersperiode).

    Eksempel: Antall besøk fra Gule Sider de siste to månedene er 66, ifølge tall fra Google Analytics. Gule Sider-oppføringen din koster deg kr 125.000 pr år.

    Hvert besøk fra Gule Sider koster deg (125.000) / (66*6) = ca kr 315.
     

  4. Gå gjennom alle oppføringene: Gjør dette for alle katalogene.
     

  5. Hvor mye bør et besøk koste deg? Et besøk bør ikke koste deg mer enn mellom 5 og 50 kroner, avhengig av hvor tøff konkurransen er i bransjen din. Et besøk bør ikke koste noe særlig mer enn det det vil koste å få besøk fra Google AdWords.

Hvordan kommer du deg ut av en katalog?

  1. Dersom du ser at prisen pr besøk er for høy, bør du avslutte engasjementet eller velge et rimeligere produkt i den samme katalogen. Du kan likevel bestemme deg for å fortsette dersom målingen viser at trafikken fra katalogen konverterer spesielt bra. Dette er lite trolig, fordi kataloger stort sett leverer lavkvalitetstrafikk.
     

  2. De fleste kataloger har en rekke regler som er laget for å gjøre det vanskelig for deg å komme seg ut av katalogengasjementet. Vær klar over at katalogen kommer til å stritte imot når du sier opp, og sannsynligvis kommer til å kreve deg for et års ekstra oppføring, hevde at oppsigelsen er ugyldig eller ilegge deg en eller annen form for gebyr.
     

  3. Send et brev der du sier opp oppføring. Be om bekreftelse på mottatt oppsigelse.
     

  4. Dersom oppsigelsen av engasjementet blir vanskelig, informerer du om at saken kommer til å bli oversendt advokat. Dersom det faktisk blir problemer, må du overlate saken til advokat.

En helt alminnelig bedrift kan spare flere hundre tusen kroner på å måle, vurdere og rydde opp i katalogengasjementene sine.

Grip denne muligheten - begynn å måle idag! Finn samtidig fram fakturaer fra regnskapet og registrer alt i et regneark.

   
Copyright © 2007 internettmarkedsforing.no